USA uudistekanal: me ei leidnud Douma linnas keemiarünnakust mitte ühtegi märki

USA telekanali One America News Networki (OANN) reporter ei leidnud Süürias Douma linnas juhtunut uurimas käies ühtegi jälge sellest, nagu oleks seal mingi keemiarelvarünnak toimunud.

USA telekanal OANN lasi eetrisse loo sellest, kuidas nende reporter Pearson Sharp käis Süürias Douma linnas uurimas, kas väited Süüria valitsuse poolt 7. aprillil keemiarelva kasutamisest samas kohas vastavad tõele või mitte.

Sharp andis oma uurimistööst ülevaate ja selgitas, et nii kohalike inimeste, sõdurite kui ka arsitidega rääkides ei õnnestunud tuvastada mitte ühtegi jälge sellest, nagu oleks Doumas üldse mingi keemiarelvarünnak toimunud. Küll aga leidus märke, mis viitavad väidetavat rünnakut kajastavate videokaadrite võltsimisele.

“Ma rääkisin ühe [kohaliku] arstiga, kes läbib seal oma väljaõpet ja kes töötas seal meditsiinilise meeskonna liikmena rünnaku toimumise ajal. Ja ma küsisin temalt, mida ta sel päeval nägi. Ta ütles mulle, et see oli tema jaoks rutiinne päev. Ta ütles, et sel päeval oli väga tolmune, mistõttu paljud inimesed tulid nende juurde köhides ja kurguärritusega ning tavapäraste sõjavigastustega, kuna see oli osa terroristide poolt okupeeritud sõjatsoonist. Ja nad ütlesid, et ei toimunud midagi tavapäratut ning kui nad täitsid oma rutiinseid ülesandeid, tormas järsku eikusagilt ruumi hulk võõraid, karjudes, et on toimunud keemiarünnak. Nad tõid sinna väidetavaid ohvreid ning neid hakati veega puhtaks pesema. Selle peale ehmusid arstid muidugi ära ning nad haarasid samuti voolikute järele ja tulid appi. Ning võõrad, kes ohvrid sinna tõid, filmisid kõike. /… / Nad [arstid] ütlesid, et nad võtsid kaasa kaamerad ja filmisid kõike ning kohe, kui nad olid kõik puhtaks pesnud, pakkisid nad asjad kokku ja lahkusid. Ning sellega asi lõppeski. Ning arst ütles, et kui need inimesed seal viibisid, siis ei näinud nad mingit märki sellest, nagu oleks keemiarünnak aset leidnud. Nad ütlesid, et kui sa saad keemilise põletuse, siis su silmad lähevad paiste, sa ei saa hingata, sa köhid. Nad ütlesid, et need inimesed, kes nende juurde saabusid, nägid välja täiesti tavalised, ning nad ei näinud mingeid märke keemiarünnakust.

Ma rääkisin ühtlasi haigla peakirurgiga ning ta kinnitas, et tol päeval ei olnud haiglas ühtegi surmajuhtumit. Ta ütles, et ta ei olnud isiklikult näinud midagi, mis oleks tõendanud keemilise rünnaku asetleidmist. Ta ütles samuti, et relvainspektorid… sellest loost on kaks vastukäivat versiooni. Esimene arst ütles, et ta arvas, et isikud, kes võisid olla relvainspektorid, tulid haiglasse, tegid sellele lihtsalt tiiru peale ja lahkusid. Ta ütles, et nad ei võtnud mingeid proove, ei kontrollinud seinu ega voodeid kemikaalide osas… nad jalutasid lihtsalt ringi, vaatasid asju ja lahkusid. Peakirurg ütles, et üldse mingeid inspektoreid ei käinud. Ma ei tea, kumb lugu tõele vastab, kuid igal juhul pole inspektorid avaldanud midagi, mida nad oleksid sealt leidnud, seega tõde võib olla kusagil vahepeal. Igal juhul pole siiani leitud mingeid tõendeid selle kohta, et mingi keemiarünnak oleks aset leidnud. See on selle loo järeldus. Ma ei ütle sellega aga, et keemiarünnakut ei toimunud. Mul pole kummagi versiooni jaoks lõplikke tõendeid, kuid olles seal käinud ja otsinud mingit tõendusmaterjali, olles intervjueerinud tosinaid kohalikke elanikke, seal töötavaid sõdureid, sõjaväepolitseinikke, riigiametnikke, sealseid elanikke, haiglate arste… mitte keegi ei näinud vähimatki tõendit mingisuguse keemiarünnaku kohta.”

Nagu Sharp toonitab, ei saa tema uurimise tulemusi käsitleda kindla tõendusena sellest, et keemiarelvarünnakut ei toimunud ning ta lisab, et tarvis on täiendavat uurimist. Küll aga rõhutab ta, et seni pole leidunud absoluutselt mitte ühtegi keemiarelva rünnaku toimumist kinnitavat märki, tõenditest rääkimata.

Vähemalt Wikipediale toetudes ei ole põhjust allika usaldusväärsust välistada. Päris kindlasti ei ole aga põhjust usaldada kõnealust allikat vähem kui džihadistlikke rühmitusi, kellelt keemiarelva kasutamise süüdistused pärinevad.

Ühendkuningriigis tegutsev uudistekanal Sky News avaldas aga paralleelselt omapoolse intervjuu noore naisreporteriga, kes kinnitas, et kohtus isiklikult Douma keemiarünnakute ohvritega ning selle kogemuse põhjal ei ole tal keemiarünnaku toimumises kahtlust.

OANN-i eetris oma ülalosutatud ülevaate andnud Pearson Sharp kirjutas aga Sky Newsi loo kohta oma Facebooki seinal, et tegu on kriminaalse valega.

“See reporter sõna otseses mõttes valetab otse kaamerasse, rääkides sellest, kuidas Assad gaasitas meeleheitel inimesi. Lihtsalt uskumatu ning raevu ajav! Sellist asja ei ole toimunud! Ma ei leidnud [Douma linnast – toim] ühtegi inimest, kes teaks midagi mingi keemiarelvarünnaku toimumisest. … Ma ei ole elus ühegi uudise peale niimoodi vihastanud: kui sa näed oma silmadega, mis on tegelikult toimunud, ja siis kuuled reportereid rääkimas risti vastupidist, siis ajab see lihtsalt vere keema. Just selliste jultunud valede tõttu saatiski USA oma raketid teele.”

Süüria väidetava keemiarünnakuga seonduvalt pälvis Sky News mõne päeva eest laiema avalikkuse tähelepanu ka sellega, et katkestas järsult briti sõjaväe endise kõrge ohvitseri Jonathan Shaw intervjuu, kui viimane hakkas Süüria vastu esitatud süüdistuste tõesust kahtluse alla seadma. Seda intsidenti saab vaadata alltoodud videost.

Täiendus 22. aprillist 2018:

Sharpi uurimistöö detailsemat ja koos videokaadritega tehtud kokkuvõtet saab vaada siit:

Siin on tema täiendavad intervjuud kohalikega:

Allpool on aga tema intervjuu Süüria koomiku Trekaga, kus on antud ühe kohaliku inimese ülevaade konflikti taustast ja tähendusest Süüria inimestele:

Tunnustatud Briti ajakirjanik seab väidetava Douma gaasirünnaku kahtluse alla

Kui peate Objektiivi tegevust oluliseks, siis toetage seda annetusega! Annetuse vormistamine annetustelehel võtab vaid mõne hetke. Täname!

Aidake viia artikli sõnum palju suurema hulga inimesteni, jagades artiklit sotsiaalmeedia kaudu oma sõprade ja tuttavatega!
JAGA