Prof. Raul Eamets Foto: kuvatõmmis YouTube'st

Eesti ettevõtete eksport ja konkurentsivõime on drastiliselt kukkunud, samas on Eesti siseriikliku majanduse väiksuse tõttu eksport ainus võimalus majanduskasvuks. Professor Raul Eamets tõdeb, et ekspordi kukkumise tõttu on ees rasked ajad. 

Üldine pilt Euroopa majanduses ei ennusta täna veel intresside langetamist ja Eesti majandust ootavad ees rasked ajad, sest tööpuudus näitab kasvutrendi, kirjutab Raul Eamets Postimehe kolumnis ja nendib, et Eesti majanduse kohal on sünged pilved. 

„Eesti ettevõtted on eksporditurgudel edukad siis, kui nad suudavad müüa odavamalt kui konkurendid," toob Eamets välja lihtsa põhitõe. „Mis tahes toote või teenuse hinna moodustavad väga lihtsalt öeldes asja valmistamiseks tehtud kulutused, millele on lisatud mingi marginaal, protsent, et ettevõte ka kasumit saaks."

„Ettevõtte omanike kõige olulisem (sageli ka ainus) motiiv ettevõtlusega tegeleda on kasumit saada. Kui ettevõtte eesmärk ei ole kasumi teenimine, siis ei ole klassikalises mõttes tegemist ettevõtlusega," osutab Eamets. „Kõik muud eesmärgid – sotsiaalne vastutus, keskkonnasõbralik tootmine, maailma parandamine, kogukonna või riigi toetamine maksude kaudu jne. – tulevad siis, kui teenitakse kasumit, kui midagi hakkab piltlikult öeldes üle jääma dividendidest, mida omanikele makstakse. Seda elementaarset põhitõde kiputakse sageli unustama, kui ettevõtjate huvidest ja motivatsioonist räägitakse."

Majanduslanguse lumepall sai alguse energiahindade kasvust, samuti lõikas Ukraina sõda ära soodsa toorme hankimise võimalused. Kolme ja poole aastaga on hinnatõus olnud ligi 40 protsenti. Eluasemekulud on eraldivõetuna kasvanud 82,2 protsenti.

„Need on päris karmid protsendid," märgib Eamets. 

Eametsa sõnul on Eesti enda siseturg nii väike, et siin tulevad mahupiirid ruttu vastu ja ettevõtetel ei ole enam kuhugi kasvada, mistõttu on eksport see, mis tegelikult Eestile majanduskasvu tagab. „Kasvanud kulud (tooraine, energia, palgad) tähendavad seda, et nüüd tuleb ka välismaal oma toodete eest küsida kõrgemat hinda," selgitab Eamets. „Kui konkurentide hind on odavam, siis hakatakse ostma konkurentide odavamat toodangut ja meie ettevõtted ei suuda enam müüa."

Eamets juhib tähelepanu, et majanduskriisist väljatulemine sõltub ettevõtete kohanemisvõimest, Euroopa majanduse käekäigust ja riigi majanduspoliitikast. 

Toimetas René Allik