TAI kulutas kondoomikampaaniatele üle 230 000 euro, truuduse ideaali esile toovaid kampaaniaid aga ei korralda

Illustratsioon: Objektiiv

Tervise Arengu Instituut teatas vastuseks SAPTK teabenõudele, et kulutas 2016. aastal läbi viidud kampaaniale “Kumm on seks” ja äsja lõppenud kampaaniale, millega kutsuti inimesi juhusuhetes kondoomi kasutamisega Eesti Vabariigile juubelikingitust tegema, kokku rohkem kui 230 000 eurot maksumaksjate raha. Samas nentis TAI, et pole kunagi viinud läbi ega tellinud ühtegi kampaaniat, mis tõstaks esile abielulise truuduse ideaali.

TAI terviseturunduse keskuse juht Helen Noormets kirjutas vastuseks SAPTK teabenõudele, et mitmetes Eesti linnades, telekanalites, internetis, raadiotes ja ka avalikel üritustel läbi viidud kampaania, millega kutsuti inimesi juhusuhetes kondoomi kasutamisega Eesti Vabariigile 100. juubeliks kingitust tegema, töötas välja reklaamiagentuur Utopia, millele maksti kampaania väljatöötamise eest 27 000 eurot.

Kampaania tootmiskulud (st teleklippide, raadioreklaamide ja veebilehe valmistamine) ulatusid 22 920 euroni ning meediakuludeks maksti 59 634 eurot. Kokku oli nii Tallinna, Tartu, Narva, Haapsalu, Kohtla-Järve, Sillamäe kui ka Narva-Jõesuu tänavatel välja toodud kampaania eelarveks 109 554 eurot ning see summa tuli riigieelarvest.

TAI sõnul ei levitatud kampaaniamaterjale koolides või mujal teadlikult alaealistele
suunatuna.

2016. aastal maksis TAI suurejoonelise kampaania “Kumm on seks” teostamise eest koguni 120 708 eurot. Selle kampaania, mis oli suunatud agressiivselt ka lastele ja noorukitele, teostas reklaamiagentuur Tank.

Kampaaniat “Kumm on seks” viidi läbi ka 2013. ja 2014. aastal, kusjuures ainuüksi 2014. aastal oli kampaania eelarve samuti üle 120 tuhande euro, olgugi et 85% sellest rahast tuli Euroopa Sotsiaalfondi kaudu mitte Eesti, vaid Euroopa Liidu liikmesriikide maksumaksjatelt. Samas suurusjärgus oli kampaania eelarve ka 2013. aastal.

Tähelepanuväärselt kinnitas TAI, et ei ole mitte kunagi viinud läbi ega tellinud ühtegi kampaaniat, millega oleks inimesi kutsutud üles hoiduma juhusuhetest, abielurikkumisest või abordist. Samuti pole TAI eestvedamisel teostatud ainsatki kampaaniat, millega oleks tõstetud esile abielu ja paljulapselisuse ideaale.

Sellised postrid tõi sotsiaalministeeriumi allasutusena tegutsev Tervise Arengu Instituut 2014. aastal tänavale. SAPTK sekkumise tulemusel oli TAI sunnitud Tarbijakaitseameti ettekirjutusel pildil näha oleva postri ja teised samasugused postrid kõrvaldama. Foto: Objektiiv

Juba teabenõuet esitades avaldas SAPTK juhatuse esimees Varro Vooglaid imestust, et valitsusasutus, mis peaks oma põhimääruse kohaselt lähtuma rahvatervise edendamise eesmärgist, propageerib järjepidevalt nii juhusuhteid kui ka homoseksuaalseid suhteid, mis on mõlemad selgelt terviseohtlikud käitumismudelid, ent samas ei ole teadaolevalt mitte kunagi tõstnud esile abielulist ja perekondlikku eluviisi, mis aitavad reaalselt hoida inimeste tervist.

“Suguhaigustesse nakatumise peamiseks põhjuseks ilmselgelt ei ole mitte see, et juhusuhetes ei kasutata kondoome, vaid see, et praktiseeritakse juhusuhteid,” nentis Vooglaid ja toonitas, et kui TAI tahaks tegelikult kasvatada inimestes suguhaigusi välistavat eluviisi, siis peaks rääkima abielulisest truudusest ja tõstma seda ideaali esile.

“On ühtaegu kõnekas ja naeruväärne, et end terviseedendajaiks nimetavad ametkonnad ei suuda ideoloogiliste krampide tõttu niisuguseid elementaarseid asju välja öelda. Seksuaalset piiramatust ja selle taustaks olevat hedonistlikku elukäsitlust peetakse valitseva ideoloogia dogmaks, mida ei tohi küsimuse alla seada, rääkimata vastukäiva sõnumi kajastamisest riiklikes kampaaniates.”

SAPTK teabenõudes Tervise Arengu Instituudile: kas olete kunagi korraldanud ühegi abielulist truudust esile tõstva kampaania?

Nädalakommentaar: Tervise Arengu Instituudi madalalaubalisele propagandale tuleb teha lõpp!

Kui peate Objektiivi tegevust oluliseks, siis toetage seda annetusega! Annetuse vormistamine annetustelehel võtab vaid mõne hetke. Täname!

Aidake viia artikli sõnum palju suurema hulga inimesteni, jagades artiklit sotsiaalmeedia kaudu oma sõprade ja tuttavatega!
JAGA